“””GLAD PÅSK”””                                                                 VÄLKOMMEN TILL HJULHUSET!  För att boka tid hos oss klicka här

Frågor & Svar

Släcker ni tvåor?

Vi “släcker inte tvåor” men vi levererar samma resultat! När ditt fordon lämnas hos oss för att få något som besiktningen underkänt åtgärdat så kan vi ordna så att fordonet blir ombesiktigat om så önskas. Självklart görs detta till självkostnadspris. När du sen hämtar ditt fordon så är allt klart.

Monterar ni nya däck jag tar med mig själv?

Nej det gör vi inte. Den främsta anledningen till det är att vi inte kan ta ansvar för produkter som vi inte sålt. Dessutom så finns det en betydande säkerhetsrisk eftersom det förekommer dåliga produkter och undermåliga kopior på marknaden, vi vill inte utsätta varken dig eller vår personal för några risker. Det förekommer även stulna däck på marknaden och vi stödjer inte sådan verksamhet och uppmanar heller inte någon annan att göra det. Vi vill verka i ett ordnat samhälle och det tror vi också att du vill. Verkar något orimligt billigt så finns en påtaglig risk att det skulle kunna vara stöldgods eller kopior, båda alternativen är naturligtvis olagliga och säkerhetsrisken är överhängande.

Ska man ha bästa däcken bak eller fram?

Huvudregeln är att bästa däcken alltid ska ligga bak, oavsett om bilen är framhjulsdriven eller bakhjulsdriven. Detta är särskilt viktigt om det skiljer mycket i mönsterdjup mellan de två hjulparen. Anledningen till detta är att man svänger med framhjulen men det är bakhjulen som styr. Hängde du med? Kanske inte men man kan säga som så här att om du känner att bilens framhjul börjar få vattenplaning så gör man en snabb korrigering av hastigheten och håller stadigt i ratten så är situationen oftast räddad. Däremot om bakhjulen börjar få vattenplaning så märker du inget förrän du blir ”omkörd” av bakändan på bilen och då är det för sent att börja göra någon åtgärd. Därför ska bästa däcken alltid ligga bak i synnerhet om det skiljer avsevärt mellan mönsterdjupet för hjulparen. (LÄNK)

Men om mönsterdjupen är bra och snarlika, kanske bara en millimeters skillnad mellan hjulparen så rekommenderar vi att skifta hjulparen fram till bak och vice versa för att få bästa möjliga ekonomi och livslängd på däcken. I dessa fall kan du i normalfallet känna dig fortsatt helt trygg.

Vinterdäckslagen, vad gäller och vad ska jag tänka på?

Det är tillåtet att använda dubbdäck i Sverige mellan den 1 oktober till och med den 15 april. I Danmark får man först köra med dubbdäck från och med den 1 november och i Tyskland råder förbud mot användning av dubbdäck.

Godkända vinterdäck med minst tre millimeters mönsterdjup skall användas vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Detta gäller oavsett om däcken är dubbade eller dubbfria.

Denna regel gäller i princip alla personbilar, släpvagnar och lätta lastbilar upp till 3500 kg. För motorfordon över 3500 kg gäller i normalfallet att alla däcken ska ha ett mönsterdjup över 5 millimeter och att drivande däck ska vara godkända vinterdäck.

Släpvagnar och husvagnar måste ha dubbade däck om dragfordonet är försett med dubbade däck. Har släpen dubbade däck så är det godkänt om dragfordonet har dubbfria vinterdäck. Principen bästa däcken längst bak i fordonståget gäller här så lägg det på minnet så är det ganska enkelt att komma ihåg.

För senaste nytt gällande vinterdäckslagen vänligen studera transportstyrelsens hemsida (LÄNK) 

Byte av vinterdäck rekommenderas mellan 4 och 5 millimeter, varför?

Däckets slitbana består av en mjukare gummiblandning och denna vilar i sin tur på ett undergummi av lite hårdare typ som har till uppgift att stabilisera själva slitbanan. När man är nere vid cirka 4-5 millimeter så har däcket mycket sämre egenskaper och slits betydligt snabbare än vad man förväntar sig eftersom man då är nere och sliter på det hårdare undergummit som inte är gjort för att belastas direkt mot vägbanan. Dessutom så är dräneringsförmågan väldigt nedsatt och däcken är inte längre så säkra på vatten, slask eller snö. Dubbade däck bör i de flesta fall bytas vid 5 millimeter eftersom dubbarna och klackarna runt dubbarna då oftast har gjort sitt och funktionen av däcket är nere på en undermålig nivå.

Varför bör man inte använda ”allvädersdäck” eller dubbfria vinterdäck på sommaren?

Svaret är enkelt, egenskaperna är mycket sämre på dessa däck när temperaturen är över 10 plusgrader. Exempelvis så är bromssträckan betydligt längre och kan nästan liknas vid ett sommardäcks bromssträcka vintertid. Det är än så länge tillåtet att använda dessa typer av däck året runt men det rekommenderas alltså absolut inte under sommarhalvåret. Klicka gärna på länken för att visualisera skillnaderna (LÄNK)

Vilket är bäst, dubbat eller dubbfritt?

Det beror på vad man menar med bäst. Det säkraste vintertid är dubbat i alla lägen. Även det bästa dubbfria däcket på marknaden har i de flesta fall mycket längre bromssträcka på isgata än vilket dubbat däck som helst. Alltså är dubbade däck säkrare i normalfallet. Men dubbfria däck har utvecklats betydligt de sista åren och skillnaden i bromssträcka har kortats ner och i många fall är egenskaperna faktiskt lika bra eller bättre än dubbat. Dessutom så är komforten betydligt bättre på ett dubbfritt däck som har väsentligt lägre ljudnivå än dubbade däck och därtill behagligare gång. Man bör också tänka på att om man ska köra söderut till exempelvis Tyskland så är dubbade däck inte tillåtna.

Min bil är ny, kan jag då ändå serva bilen hos er och vara säker på att garantin gäller?

Ja, nybilsgarantin gäller precis lika bra om du servar den hos oss som hos märkesverkstan. Vårt samarbete med leverantörer som exempelvis Mekonomen säkerställer att reservdelarna vi använder håller minst samma kvalitet som original. Sedan följer vi serviceschemat precis som märkesverkstan och därmed gäller nybilsgarantin fortsatt efter service hos oss. På så sätt kan du känna dig helt trygg att anlita oss när du servar din nya bil.